V jednom z předchozích článků jsem uváděla výhody hledání práce naslepo, tedy, pokud kontaktujete firmu, která nemá oficiálně vypsanou pozici, na kterou byste se hlásili, pokud by ji firma inzerovala.

Pro někoho může být samozřejmě tento krok vystoupením z komfortní zóny, ale pokud se zrovna na random oslovení firmy necítíte, doporučuji další tipy, jak se na hledání práce připravit. Můžete si tedy v tomto upršeném prodlouženém víkendu udělat pohodlí a zkusit třeba jeden z těchto tipů rovnou aplikovat.

Ujasněte si, co chcete

To platí i ve vašem kariérním směřování. Ujasněte si, jaký typ společnosti byste si představovali, jak daleko jste schopni dojíždět za prací, zda-li se chcete věnovat oboru, který jste vystudovali nebo jestli chcete jít stejnou cestou v oblasti, ve které jste doposud působili. Ne vždy je úplně snadné sladit představy s realitou, obzvlášť, pokud zrovna jste absolvent a vystudovali jste obor, ve kterém zrovna buď nemůžete nalézt uplatnění nebo v něm nechcete působit (a studovali jste vysokou jen pro titul). Zkuste v sobě nalézt zdroje, které máte a vaše silné stránky. Co vás baví? A co vás naopak nebaví? Na tyhle, možná jednoduché otázky, je dobré si v samotném začátku odpovědět, abyste nešli do něčeho, v čem byste se sami necítili.

Jaká je má má profesní orientace?

Pokud ve vašich začátcích opravdu tápete a viděli byste se možná i ve více oborech, zkuste oslovit profesní poradce nebo psychology. Ačkoliv může cesta k nim znít nemožně, některé personální agentury již dnes i nabízí tuto službu včetně pracovní diagnostiky. Výhodou také je, že agentury nabízejí k tomu všemu i nespočet pracovních pozic u různorodých klientů. Můžete tedy nejen zjistit něco více o sobě a svých skrytých stránkách, ale také doporučení pozic od náboráře.

S tím souvisí jedna z výhod agentur práce nebo personálních agentur, které s vámi mohou realizovat jedno z prvních kol v cestě za vysněnou pozicí. Ačkoliv pro někoho může být pohovor u personální agentury zbytečným časem, recruiteři mohou lépe pomoci a poradit tak, abyste u firmy zapůsobili lépe, než kdybyste ji sami vyhledali nebo reagovali firmě na inzerát. Náboráři mají s firmami mnohdy dlouholeté zkušenosti , znají recruitery z klientské strany a dokáží i poradit v tom, aby kandidát zapůsobil na první dojem co nejlépe.

Nedaří-li se vám najít dream job déle, investuje určitě další čas do sebevzdělávání.

Rozhoďte sítě mezi známými

Není nic jednoduššího, než se již v zárodku hledání práce zeptat svých známých, kamarádů, bývalých spolužáků, nebo jiných lidí ze svého okolí na aktuální hiring status v jejich pracovišti. Výhodou je, že poskytnuté informace mohou být více než dostačující, čili vás to možná i lépe posílí před případným pohovorem, který byste ve firmě absolvovali. Samozřejmě, co se může zamlouvat vašemu známému, nemusí sedět vám, ale představu na začátku je určitě dobré mít.

Nestůjte na jednom místě

Pokud je prodleva v hledání práce delší, než jste si mysleli, pohovory absolvujete, ale odpovědi vám buď chodí zamítavé nebo nechodí vůbec, zkuste se poohlížet po kurzech, díky nimž si můžete doplnit některé znalosti a dovednosti, které by byly benefitem u pohovoru na pozici, po které se poohlížíte. Cítíte, že potřebujete posílit komunikaci v cizím jazyce? Není nic lepšího, než se přihlásit lekce jazyka nebo popř. se poohlédnout po tzv. language meetings ve městě, kde působíte (na Facebooku takových skupin je nespočet). Pravda, tyto možnosti jsou spíše ve studentských městech, ale při této příležitosti můžete poznat nové lidi a procvičit si jazyk, ve kterém se chcete vylepšit. Sledujte také filmy/seriály bez titulků nebo s titulky jazyka, ve kterém chcete být zdatnější (pokud si ještě nevěříte). Zjistili jste na pohovoru, že pokulháváte v excelu? Zkuste se poohlédnout po kurzech, které toto dovzdělání nabízí. Např. Czechitas, u kterých jsem mj. absolvovala minulý rok kurz HTML/CSS, nabízí právě i úvod do excelu. Pokud se vám však nechce do kurzů investovat, můžete si podobné tutoriály najít i na Youtube.com, na kterém naleznete dnes manuály snad na vše.

Nemám co nabídnout

Máte několik titulů, ale naopak ne moc pracovních zkušeností? Nebo nemáte dlouhodobou pracovní zkušenost, ale spíše jste hledali krátkodobé brigády? Vždy je na čem stavět. I krátkodobá brigáda při studiu jde v životopise popsat tak, aby pro potenciální zaměstnavatele zaujala. Pokud jste pracovali na call centru a hlásíte se na pozici, kde je kontakt se zákazníky na denní bázi, zkuste do životopisu popsat pozici více zajímavěji, než jen „denní komunikace se zákazníky“, ale např. doplnit o „zjišťování zákaznické spokojenosti“, pravidelné zjišťování zpětné vazby od zákazníků, řešení nestandardních situací. Samozřejmě vás nechci navádět k tomu, abyste ve vašem cívíčku popsali každý detail. Od toho je poté případně průvodní/motivační dopis a pak pohovor. Pokud jste při studiu spíše cestovali nebo využili možnosti ERASMU, dejte do popředí tuto zkušenost, pokud se hlásíte do mezinárodní korporace. Tím zvýšíte i šanci, pokud hledá zaměstnavatel pracovníka, který se dokáže rychleji adaptovat v multikulturním prostředí. Nebojte se také, pokud nemáte stálou pracovní zkušenost při studiu, stavět na studentských projektech, do kterých jste byli zapojeni.

Pracovní veletrhy a meetupy

Rok 2020 moc sice hromadným akcím kvůli epidemii Covid nepřeje, ale i tak je navštěvování veletrhů jednou z možností, kde potkat různé firmy a napřímo se i seznámit s klíčovými osobami, se kterými byste možná komunikovali na pohovoru nebo v rámci budoucího pracovního týmu. Také je dobou volbou navštěvovat oborové meetupy nebo jiná setkání, kde můžete natrefit na odborníky z oboru.

Odpovídání na obecnější pozice

Nemáte ještě zdaleka tolik pracovních zkušeností, ale nechcete se hlásit na krátkodobé brigády, které vás v oboru neposunou? Zkuste se hlásit i na obecněji definované pozice. Pokud hledáte uplatnění v HR, zkoušejte oslovovat/odpovídat na pozice recepčních v personálních agenturách, kde obvykle i postup na náborářskou pozici je. Nebo hledáte uplatnění v účetnictví? Odpovídejte i na asistentské pozice, kde je v pozici buď zmíněna výpomoc finančnímu oddělení nebo prostě v motivačním dopise tuto znalost vyzdvihněte. Pro firmu je určitě i lepší vědět o tom, že kandidát do budoucna má jasnou vizi o jeho směřování a nechce tak usnout na vavřínech.

Sledování zájmových skupin na sociálních sítích

Když jsem působila na náborářské pozici, osvědčil se mi Facebook jako platforma na inzerci jako nejúčinnější a také co si budeme povídat, nejlevnější. Výhodou je, že v sociálním prostoru dnes existuje pro náboráře mnoho skupin, kde jednak mohou práci inzerovat, ale i nalézt vhodného kandidáta. Pro kandidáta to platí stejně tak. Jelikož jsem sama jedinec, který je neustále lačný po informacích, určitě např. nemohu opomenout skupinu Holkyzmarketingu. Tato skupina k dnešnímu dni čítá již 24 000 členů. Dozvíte se zde nejen nejnovější trendy a informace, postřehy, ale v některých případech i o pozicích, které ne vždy jsou i oficiálně vyvěšené na pracovních portálech a které si mezi sebou holky sdílejí. Jestli se poohlížíte po práci v oboru finance, je pak tipem přímo stránka s nabídkou pozic v tomto oboru nebo Práce v účetnictví. Nemůžete-li najít uplatnění s diplomem z humanitního oboru, může vám pomoci stránka určená pro nabídky práce v pomáhajících profesích, nebo ve školství .

Tipům na profesní skupiny se budu věnovat v dalším článku, kde se vám pokusím dát odkazy přímo dle oborů.

Které cesty v hledání práce se vám nejlépe osvědčily? Máte další jiné triky a tipy?

Foto: Pixabay.com